گروه بورس: درحالی‌که پیش‌تر شایعه شده بود، با دستور رئیس‌جمهوری به شورای بورس، معامله بلوک 18‌درصدی ایران‌خودرو قطعی شده،

بورس

رئیس سازمان بورس روایتی متفاوت از ماجرا را در اختیار رسانه‌ها قرار داد. به گفته علی صالح‌آبادی، شورای بورس فقط تصمیمی اتخاذ کرده که بر مبنای آن خریداران بلوک سهام ایران‌خودرو می‌توانند در توافق با سازمان خصوصی‌سازی‌، معامله انجام شده را قطعی کنند.

او در عین حال ماجرای دخالت رئیس‌جمهوری را در این مورد رد می‌کند. اما به باور فعالان بازار سرمایه، پشت پرده ماجرا هر چه باشد اعلام این خبر در جریان مبادلات بورس تهران تأثیری مثبت برجای می‌گذارد.

خریدار بلوک ایران‌خودرو کیست

کنسرسیوم تعاونی کارکنان ایران‌خودرو، خریدار بلوک 18درصدی ایران‌خودرو است. این کنسرسیوم 18 درصد سهام ایران‌خودرو را در روز هفتم تیرماه به قیمت 418 میلیارد تومان خرید. سازمان خصوصی‌سازی یک میلیارد و 134 میلیون سهم ایران‌خودرو را در 31 تیرماه عرضه کرده بود که بعداز رقابت چند روزه بین 3 گروه متقاضی، کنسرسیومی به راهبری تعاونی‌ خاص کارکنان ایران‌خودرو، این تعداد سهام را خرید اما به‌دلیل ارائه نشدن به‌‌موقع اسناد و مدارک، سازمان‌های خصوصی‌سازی و بورس اعلام کردند که این معامله غیرقطعی است.

پس از این ماجرا کنسرسیوم خریدار، با استناد به تعطیلی 2روزه اعلام شده در تیرماه به‌علت گرمای شدید اعلام کرد: این معامله در موعد مقرر باید قطعی شود و کنسرسیوم برای قطعی کردن معامله 2 روز بیشتر وقت دارد، اما این ادعا مورد پذیرش سازمان‌های بورس و خصوصی‌سازی قرار نگرفت تا اینکه اعضای کنسرسیوم به دولتمردان و مراجعی مانند وزارت اقتصاد متوسل شدند.

چند روز پیش هم شایعه شد به دستور رئیس‌جمهوری این معامله بعد از هفته‌ها بلاتکلیفی قطعی شده است. حال به گفته رئیس سازمان بورس، در صورتی که کنسرسیوم خریدار با سازمان خصوصی‌سازی‌ برای قطعی کردن معامله بلوک 18 درصدی به توافق برسد، می‌تواند یک کرسی هیات‌مدیره در شرکت ایران‌خودرو را در اختیار بگیرد.

تعاونی کارکنان ایران‌خودرو 60 هزار عضو و 300 میلیارد تومان سرمایه دارد. شرکای این تعاونی در کنسرسیوم خریدار ایران‌خودرو شرکت‌هایی چون سرمایه‌گذاری ملی، شرکت قطعه‌سازی کروز، سرمایه‌گذاری عظام، تعاونی کارکنان اعتبار ایران‌خودرو و انجمن قطعه‌سازان هستند.

این تعاونی طبق شرایط اعلام شده، قبل از 20 مرداد ماه 30 درصد از وجه نقد معامله معادل 125 میلیارد ریال را به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز کرده اما به‌علت انصراف شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن از خرید 2 درصد از بلوک 18درصدی، موفق به ارائه اسناد مربوط در تاریخ مقرر نشد تا بورس، معامله را غیرقطعی اعلام کند.

اعلام نظر شورای بورس

علی صالح آبادی،‌ رئیس سازمان بورس دیروز در گفت‌وگوهای متعددی که با رسانه‌ها داشت، گفت:‌ خریداران معامله بلوکی سهام ایران‌خودرو مدعی بودند که به‌دلیل تعطیلی 2 روزه دولتی، نتوانسته‌اند اسناد و مدارک لازم را از دستگاه‌های دولتی برای ارائه به بورس آماده کنند. خریداران خواستار اضافه‌شدن آن 2روز تعطیلی به روزهای کاری بودند تا بتوانند فرم خارج از پایاپای خود را به بورس تحویل دهند.

سخنگوی بورس با بیان اینکه تاکنون چنین بحثی در بازار سرمایه مطرح نشده بود، افزود:‌ این موضوع در شورای بورس و اوراق بهادر مطرح شد و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. شورای بورس نیز مصوب کرد برای همیشه در صورتی که روز تعطیلی دولت وجود داشته باشد، آن روزها جزء‌ روزهای کاری بورس محاسبه نشود. او درباره معامله بلوکی سهام ایران‌خودرو افزود:‌ اگر خریدار و فروشنده با یکدیگر توافق کنند و فرم خارج از پایاپای را به بورس ارائه دهند، این معامله می‌تواند قطعیت یابد.

شرط قطعیت معامله ایران‌خودرو

رئیس سازمان بورس گفت: درصورت ارائه فرم پایاپای از سوی خریدار بلوک 18 درصدی ایران خودرو و انعقاد قرارداد با سازمان خصوصی‌سازی این معامله قطعی می‌شود.علی صالح‌آبادی افزود: شورای بورس هیچ معامله‌ای را نمی‌تواند قطعی کند و این موضوع به شرکت بورس و طرف‌های خریدار و فروشنده بستگی دارد.

رئیس سازمان بورس، در عین حال موضوع قطعی شدن معامله ایران‌خودرو با حکم شورای بورس را رد و اعلام کرد: شورای بورس نمی‌تواند معامله ایران‌خودرو را قطعی کند بلکه این معامله را باید خریدار و فروشنده قطعی کنند.صالح‌آبادی ادامه داد: بنابراین براساس این مصوبه اگر خریدار تمایل داشته باشد می‌تواند از این تصمیم شورای بورس استفاده کرده و معامله ایران‌خودرو را قطعی کند.

علی صالح‌آبادی، درباره خبر دستور رئیس‌جمهوری برای قطعیت این معامله هم گفت: قطعی شدن این معامله با دستور شورای بورس یا رئیس‌جمهوری صحت ندارد. صالح آبادی با بیان اینکه ظاهرا مدارکی که در مهلت قبلی خریداران به بورس ارائه کرده بودند به جز موارد جزئی کامل بوده است، ادامه داد: چون این معامله مربوط به قبل است خریداران این بلوک باید هر چه سریع‌تر نسبت به تکمیل مدارک خود اقدام کنند.

درخواست بورس

در همین رابطه حسن قالیباف اصل مدیرعامل شرکت بورس اعلام کرد: مصوبه شورای‌عالی بورس در مورد لحاظ‌نشدن تعطیلی‌های دولت در روزهای کاری بازار سهام ابلاغ شده و از این پس در ماده 11 دستور‌العمل بورس روزهایی که از سوی دولت تعطیل اعلام شود، روزهای کاری بورس حساب نخواهند شد. وی ادامه داد: با این مصوبه به شرکت‌های کارگزاری خریدار و فروشنده بلوک 18 درصدی اعلام کرده‌ایم نسبت به ارائه اسناد و مدارک پایاپای به شرکت بورس اقدام کنند تا قطعیت این معامله 418 میلیارد تومانی احراز شود.

اسناد قطعیت معامله ارائه می‌شود

مدیرعامل سرمایه‌گذاری بانک صنعت و معدن نیز اعلام کرد: با مصوبه اخیر شورای بورس، ‌اسناد لازم برای قطعی شدن معامله بلوک 18 درصدی ایران‌خودرو در نخستین فرصت به سازمان خصوصی‌سازی‌ ارائه می‌شود. حسین زارعی اظهار داشت: سرمایه‌گذاری بانک صنعت و معدن به‌عنوان مالک 2 درصد از این بلوک ضمانت‌های بانکی را در نخستین فرصت به سازمان خصوصی‌سازی‌ می‌دهد تا بعد از امضای قرارداد مربوطه زمینه قطعی شدن این معامله فراهم شود.

ترکیب قطعی خریداران بلوک 18 درصدی ایران‌خودرو

مدیرعامل تعاونی خاص ایران‌خودرو با استقبال از مصوبه شورای‌بورس در فراهم شدن قطعیت معامله 18درصدی ایران‌خودرو، ‌ترکیب خریداران این بلوک 418میلیارد تومانی را اعلام کرد. اصغر دانشیان در گفت‌وگو با فارس، گفت: تعاونی خاص ایران‌خودرو، انجمن قطعه سازان و سرمایه‌گذاری عظام از طریق شرکت سپهرکیش ایرانیان مالک 12 درصد از این بلوک خواهند شد.

سرمایه‌گذاری ملی ایران با 3 درصد، سرمایه‌گذاری بانک صنعت و معدن با 2درصد و شرکت ترنیان (وابسته به تعاونی اعتبار کارکنان ایران‌خودرو) با یک درصد از دیگر اعضای کنسرسیوم خریدار بلوک 18 درصدی ایران‌خودرو هستند.

کد خبر 119238

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز